a) Parit Tanah :-
Ini merupakan saliran sementara dan memerlukan penyelenggaraan yang kerap. Kos pembinaan adalah rendah jika dibandingkan dengan jenis yang lain.
b) Longkang Konkrit Tuang Dulu:-
Longkang jenis ini digunakan dengan meluasnya. Kos pembinaannya adalah sederhana dan ianya hanya memerlukan penyelenggaraan yang minima, jika direkabentuk dengan sempurna.
c) Longkang Konkrit Tuang Disitu:-
Jenis ini biasanya digunakan di mana pemendapan yang tidak setara dijangka akan berlaku seperti longkang di atas cerun tambun.
d) Longkang Batu Rubble:-
Longkang ini dibina dari blok – blok batu dan juga berfungsi sebagai dinding penahan.
e) Longkang Bertingkat:-
Longkang ini dibina di mana cerun tanah adalah agak curam. Pehatian khas hendaklah diberikan kepada sambungan dan tapak longkang ini. Kuasa hakisan air adalah sangat kuat dan tidak harus di pandang mudah.
f) Pembentung Kekotak dan Pembentung Paip:-
Pembentung-pembentung ini dibina jika sekiranya sistem perparitan terpaksa merentasi jalan. Kelas pembentung yang sesuai haruslah digunakan berdasarkan beban dan keadaan setempat. Pembentung ini dikelaskan seperti berikut :-
STD (S) - Standard
L (X) - Low
M (Y) - Medium
H (Z) - High
g) Pemilihan kelas pembentung biasanya dibuat oleh Jurutera berdasarkan faktor-faktor berikut :-
• Tinggi tambunan
• Jenis alas
• Bebas kenderaan
• Jenis tanah
• Garis pusat dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment