Followers

Monday, January 2, 2012

Green Building Indexs

Indeks Bangunan Hijau (GBI) dibangunkan oleh Pertubuhan Arkitek Malaysia (PAM) dan Persatuan Jurutera Perunding Malaysia (ACEM). Bangunan hijau juga dikenali sebagai bangunan yang mampan, satu struktur yang direkabentuk, dibina, diubahsuai, dikendalikan atau menggunakan semula ekologi dan sumber dengan cara yang lebih efisyen. Bangunan hijau direkabentuk untuk menjimatkan tenaga dan sumber, bahan-bahan kitar semula dan mengurangkan bahan-bahan toksik di seluruh kitaran hayat bangunan dan mengurangkan kesan keseluruhan kepada alam sekitar. Bangunan akan diberikan penarafan GBI Malaysia berdasarkan 6 kriteria utama seperti kecekapan tenaga, kualiti persekitaran dalaman, perancangan tapak yang mampan dan pengurusan bahan dan sumber-sumber , kecekapan air dan inovasi.

APAKAH Indeks Bangunan Hijau?

Indeks Bangunan Hijau (GBI) adalah industri Malaysia yangmengiktiraf aras kedudukan bangunan hijau bagi bangunan untuk menggalakkan kemampanan dalam alam bina danmeningkatkan kesedaran di kalangan pemaju, arkitek, Jurutera, Perancang, Designers,Kontraktor dan masyarakat mengenai isu-isu alam sekitar dan tanggungjawab kita untuk masa depan generasi.

Kedudukan GBI menyediakan peluang kepada pemaju dan pemilik bangunan untuk merekabentuk dan membina hijau, bangunan mampan yang boleh memberikan penjimatan tenaga, penjimatan air, persekitaran dalaman yang sihat, yang lebih baik untuk pengangkutan awam dan penggunaan kitar semula dan tumbuh-tumbuhan hijau untuk projek-projek merekadanmengurangkan impak terhadap alam sekitar.

GBI dibangunkan khusus untuk Malaysia yang beriklim tropika, dalam konteks alam sekitar danpembangunan, keperluan budaya dan sosial dan juga diwujudkan untuk:
Mentakrifkan bangunan hijau dengan mewujudkan satu bahasa yang sama dan pengukuran yang standard ;
• Menggalakkan reka bentuk bersepadu, seluruh bangunan yang menyediakan persekitaran yang lebih baik untuk semua;
Mengiktiraf dan memberi ganjaran kepada kepimpinan alam sekitar;
Transform persekitaran yang dibina untuk mengurangkan kesan negatif alam sekitar;
Pastikan bangunan baru kekal relevan pada masa akan datang dan bangunan yang sedia adadiubahsuai dan dinaik taraf untuk meningkatkan kualiti keseluruhan stok bangunan kami.
SEBAGAI SEORANG PELUKIS PELAN ATAU ARKITEK, AMAT PENTING UNTUK MEREKABENTUK DAN MEMBINA BANGUNAN YANG TERDAPAT CIRI2 BANGUNAN HIJAU. SELAIN DAPAT MENJIMATKAN TENAGA, KITA JUGA BOLEH MENGITAR SEMULA BAHAN2 SELAIN DAPAT MENYELAMATKAN DUNIA.. SECARA TAK LANGSUNG DAPAT MEMBENTUK DUNIA YANG SIHAT, AMAN DAN SELESA..

Anda juga boleh rujuk di sini uuntuk maklumat lanjut..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...