Followers

Monday, January 23, 2012

Building Services (Sistem Bekalan Air)

SISTEM BEKALAN AIR

Sistem Terus/ Sistem Langsung

* Terdapat di kawasan yang bertekanan tinggi.

* Air akan di bekalkan terus dari paip induk ke lekapan-lekapan sanitari yang terdapat dalam bangunan tanpa pergi ke tangki simpanan air

* Sistem ini tidak sesuai di gunakan untuk pembekalan air ke bangunan-bangunan tinggi.

* Kebaikkan: dapat membekalkan air yang bersih dan segar, mempunyai tekanan air yang sangat tinggi sertaia tidak akan mengalami limpahan air pada tangki simpanan kalau injap bebola rosak dan tidak merugikan air kerana tangki simpanan tidak perlu di sediakan.

* Kelemahan: jika berlaku kebocoran, ia agak sukar di kesan serta jika ada kerosakan atau kebocoran pada paip induk, injap akan tutup dan menyebabkan bekalan air akan terputus. ini adalah di sebabkan oleh system ini tidak ada bekalan air simpanan.

Sistem Tak Terus/ Tak langsung

* Semua lekapan-lekapan sanitari dan silinder air panas akan di bekalkan air dari tangki kecuali untuk kegunaan di dapur.

* Kebaikkan: air masih dapat di bekalkan antara 12 - 24 jam jika berlaku gangguan bekalan air. Beban pada paip induk dapat di ringankan semasa permintaan memuncak. Manakala air yang di bekalkan adalah konstan. Jika ada kerosakan pada salah satu lekapan sanitari, hanya injap yang berhampiran sahaja perlu di tutup. Oleh itu, bekalan air ke lekapan-lekapan sanitari yang lain dapat di teruskan.

* Kelemahan: Air yang di bekalkan adalah tidak bersih (terdapat penyambungan dan karat di dalam tangki) dan jika kerja-kerja pembersihan tangki di jalankan, bekalan air akan terputus. Pembaziran pula akan berlaku jika injap bebola pada tangki rosak.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...