Followers

Thursday, October 13, 2011

TUTORIAL 2: Memulakan lukisan Autocad DWG

Pada umumnya semua jenis perisian itu adalah sama pada cara membuka fail, menyimpan fail dan perkara-perkara yang menjadi asas pertama kali anda membukanya.

Setelah anda selesai memasukkan perisian Autocad kedalam komputer, anda telah boleh menggunakannya pada bila-bila masa. Untuk memasuki ke perisian tersebut anda perlu membuka aplikasinya sama seperti anda memasuki aplikasi-aplikasi yang lain.

Langkah-langkah memulakan operasinya seperti dibawah:

1. Klik pada ikon Autocad pada paparan desktop dan anda dibawa ke aplikasi Autocad.

2. Untuk permulaan Autocad akan memaparkan tetingkap memilih lukisan seperti dibawah







Ini lah paparan utama tempat kita melukis. Di sekeliling paparan ini terdapat pelbagai 'tool' atau peralatan yang digunakan semasa melukis yang kita akan pelajari dalam tutorial yang akan datang.





3. Untuk melukis sebuah lukisan yang baru anda boleh terus melukis, Autocad memberi nama ‘drawing 1’ sebagai nama fail ‘default’ untuk anda.

4. Anda boleh menyimpan fail ini dengan nama yang berlainan dengan cara memilih arahan ‘saveas’ pada tombol ‘File’.


Menyimpan lukisan Autocad


Anda boleh juga membuka mana-mana fail sediada dan kemudian menyimpan semula dengan suatu nama yang lain. Cara yang begini dikatakan memilih secara ‘stretch’.

Kebaikan menyimpan seperti ini ialah anda tidak perlu mengaturcara semula semua ‘entiti’ dalam lukisan baru kerana proses itu telah menyalin segala yang ada pada lukisan tersebut kepada lukisan yang baru.

Pemilihan entiti lukisan seperti jenis teks, set dimension, pengisian layout, skala dan lain-lain lagi akan ikut tersalin kepada lukisan ‘pendua’ itu.

Ini berbeza sekiranya anda memulakan satu lukisan yang baru dimana segala ‘setting’ pada entiti lukisan tersedia secara default oleh perisian Autocad.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...